PERKEMBANGAN TERKINI KIMK BHD

KIMK Bhd On 11:05 PM

Salam para anggota.
1. Mesyuarat ALK mensasarkan sebelum ditutup akaun koperasi pada tahun ini, kita akan memiliki satu projek yang berdaya maju, insyaallah.
2. Sehubungan itu, usaha sedang giat dijalankan dengan merangka beberapa projek dengan pelbagai pihak yang dapat membantu koperasi merealisasikan matlamat diatas.
3. Pihak ALK telah beberapa kali merundingkan dengan bakal-bakal penjual ladang/kebun kelapa sawit, bagaimanapun sehingga kini rudingan-rundingan tidak dapat diteruskan bagi menjayakannya kerana beberapa faktor khususnya dari sudut risiko perniagaan dan harga yang ditawarkan ketara mahal. Kebanyakan tawaran bernilai lebih dari RM 1 juta dan koperasi perlu menyediakan dana yang bernilai sekurang-kurangnya 10% dari nilai jualan tersebut.

4. Bagi projek-projek perniagaan selain dari tender-tender, sehingga kini 2 projek yang dikira insyaallah boleh dilaksanakan adalah projek ternakan ikan air tawar dan restoran.

5. Adalah diharapkan agar semua yang telah mendaftarkan diri sebagai ahi koperasi segera melunaskan bayaran syer minima RM 500.00. Ini amat diperlukan supaya koperasi tidak menghadapi masalah tunai apabila projek mula dilaksanakan. Disamping itu, koperasi dapat memaksimakan hasil pulangan pelaburan tersebut seterusnya semua anggota akan medapat menikmati keuntungannya apabila projek yang dilaksanakan mengeluarkan hasil.
6. Turut diingatkan supaya para anggota supaya menyemak buku Undang-undang Kecil koperasi berkenaan syer minima tersebut. Secara ringkasnya, para anggota boleh digugurkan keanggotaannya sekiranya tidak menjelas syer minima tersebut dalam tempoh setahun.

7. Sekiranya sumber kewangan tidak mencukupi, koperasi terpaksa mendapatkan dana dari pihak ketiga. Dalam hal ini, koperasi akan menubuhkan satu 'Tabung Pelaburan Khas' bagi mengatasi masalah ini. Adalah diharapkan para anggota yang berkemampuan dapat melabur melalui tabung ini untuk koperasi mengatasi kekangan modal.

8. Sila hubungi koperasi untuk mendapatkan keterangan lanjut.
Wassalam.