Kursus Asas Koperasi di Pulau Pangkor

KIMK Bhd On 12:30 PM

Kursus Asas Koperasi di Pulau Pangkor


Pihak ALK mengucapkan syabas dan tahniah kepada semua anggota yang telah menghadiri Kursus Asas Koperasi dengan jayanya di Pulau Pangkor, Perak pada 30/9 hingga 2/10/2011. Tidak lupa juga kepada Bendahari Koperasi Ikatan Muslim Kinta Berhad selaku Pengarah Program yang bekerja keras memastikan program ini berjalan lancar.





Seramai 47 orang peserta telah menghadirinya, terdiri dari anggota-anggota Koperasi yang menganggotai Sekretariat Koperasi Islam Perak (SKIP) kecuali Koperasi Keluarga Bahagia. Pihak ANGKASA pula telah diwakili oleh Puan Izatulnizah selaku moderator manakala Haji Hamdan dan isteri mewakili ANGKASA Negeri Perak. Sebuah bas sewa khas yang dipenuhi para peserta menuju ke Lumut sejurus solat Jumaat dari 3 tempat transit ditetapkan, iaitu di Masjid Kg. Melayu Sg. Rapat, Masjid Kg. Pengkalan Pegoh dan Surau RPT Seri Rahmat untuk mengambil para peserta. Sebahagian kecil peserta menuju ke Lumut dengan kenderaan sendiri memandangkan bas yang disewa telah penuh. Semua peserta selamat sampai ke Pangkor Bayview Beach Resort sekitar jam 6.30 petang.

Koperasi Pegoh Al Barakah telah diwakili seramai 18 anggota manakala Koperasi
Qaswa pula menghantar seramai 4 anggota mengikuti kursus ini. Baki seramai 25 orang peserta terdiri dari anggota Koperasi Ikatan Muslim Kinta Berhad. Ikatan ukhwah berjaya dijalinkan dikalangan peserta sepanjang kursus ini berjalan bagi menyatukan fikrah dikalangan mereka sebagai anggota sebuah koperasi islam. Kehadiran anak-anak yang turut menyertai peserta turut memeriahkan lagi program ini. Peserta turut menikmati keenakan juadah yang disediakan secara percuma oleh penganjur sepanjang kursus berjalan, hinggakan setiap hidangan sentiasa berjaya dihabiskan.

Aturcara program yang telah diatur oleh pihak ANGKASA untuk kursus 3 hari
ini termasuklah bengkel bagi memberi lebih kefahaman kepada para peserta. Moderator, Puan Izatulnizah berjaya mengendalikan para peserta yang sebahagian besarnya terdiri dari pesara, dengan bijak. Aturcara pada hari kedua dan ketiga khususnya dikira agak padat, bagaimana pun kehadiran peserta sepanjang kursus ini amat memuaskan dengan kehadiran 100%. Antara topik yang dipelajari disini ialah Peranan dan Jatidiri Anggota Koperasi, Perundangan Koperasi dan Memahami Penyata Kewangan Koperasi. Bagaimana pun takdir Ilahi menentukan berlakunya gangguan bekalan elektrik pada petang 1/10/2011 menganggu sedikit kelancaran kursus. Peluang ini diambil oleh para peserta untuk membeli belah dan melawat sekitar Pulau Pangkor dengan bot termasuk melakukan aktiviti snorkeling di Pulau Giam.

Maklumbala
s dari peserta untuk program ini amat menggalakkan dan mereka berharap program sebegini dapat diadakan lagi. Antara cadangan yang dikemukakan adalah untuk mengadakan kursus sebegini di Pulau Langkawi dan juga di Sabah/Sarawak pada masa akan datang.

Kepada para anggota yang berminat untuk menghadiri kursus dimasa akan datang, sila maklumkan kepada pihak pengurusan dengan menghubungi pejabat (Puan Ina) di talian 05-3129942 atau melalui email juga page facebook ‘Koperasi Ikatan Muslim Kinta Berhad’.

Nota : Sila klik butang ‘like’ pada ‘Pages Facebook - Koperasi Ikatan Muslim Kinta Berhad - ’ untuk mendapat maklumat koperasi melalui facebook.

Wassalam.